Yhdistyksen toiminnasta vuosien varrelta

Yhdistys järjesti yhteistyössä kansalaisopiston kanssa vuonna 1983 harrastaja-arkeologiankurssin, jonka osallistujat olivat innostuneita etsimään oman seudun muinaismuistoja. Tutkimuksia ja kaivauksia tehtiin Trofasbackan ja Orrmoan alueilla. Museovirasto julkaisi löydöistä kirjan 'Fasta fornminnen i Korsnäs'.

Vuonna1988 kansalaisopistossa järjestettiin kurssi, jonka tuloksena syntyi pienoismalli osasta kirkonkylää sellaisena kuin se oli 1930, ennen isojakoa, malli valmistui 1992 ja on nähtävissä Korsnäsin kirjastossa.

Vuonna 1984 paljastettiin menneiden sukupolvien kovan työn ja kivisen maaperän raivaamisen kunniaksi Toivo Kultin veistämä patsas 'Stenbrytaren och hans hustru' (Kivenhakkaaja ja hänen vaimonsa). Idean takana oli Korsnäsin kotiseutuyhdistys, joka kiittää lämpimästi lukuisia lahjoituksin projektiin osallistuneita.

Yhdistys on jatkanut kehittämistoimintaa myös hankkeiden avulla: mm. 'SKYL-hanke' - rakennusten ja alueen kunnostusta ja kohennusta varten sekä 'Gruvlikt-hanke' - tuloksena kirja Korsnäs Gruvhistoria ja Kaivosmuseosuunnitelma (www.minecenter.hembygd.fi).

Parin viimevuoden aikana on yhdistys mm. toimittanut julkaisuja kotiseudun historian poluilta: 'Korsnäs Hembygd 1', 2011 ja 'Korsnäs Hembygd 2', 2012. Suunnitteilla on 'Korsnäs Hembygd 3'.