Näin istutetaan peruna ruukkuun. Lapset saivat viedä istutuksensa mukanaan kotiin kasvamaan.

Pelimannit tahdittivat esiin vanhan ajan säveliä Tarinaillan hämyssä.

Kesätoiminnasta 2012

Oppaana kuuden kesäviikon aikana 26.6. – 5.8. toimi Sharon Blomqvist. Kävijöitä oli aika paljon, ja Sharon hoiti homman kotiin. Olisiko aihetta pidentää museon aukioloaikaa molemmista päistä, kun vieraskirjan kertoman mukaan ryhmiä on käynyt jo huhtikuussa, mm. Etelä-Suomesta suuri seurue suomenkielisiä ruotsinopettajia, joille meidät haastettiin puhumaan omaa ytimekästä murrettamme. Paljonko mahtoi mennä perille, siinä päivän kysymys.

Kansainvälisiä vieraita.
Ann-Mari Häggman kävi alkukesästä mukanaan vieraita mm. Museovirastosta, he antoivat kovasti arvoa kokoelmiemme näytteillepanolle. Tasa-arvoseminaarin osanottajat Espanjasta, Belgiasta, Turkista ja Tšekeistä näyttivät kovasti arvostavan näkemäänsä, olihan se heille osin jopa eksotiikkaa. Yhteiseksi opastuskieleksi löytyi englanti. Ryhmän johtaja Ann-Sofi Backgren tulkinnee, jos jotain jäi epäselväksi. Myös monet korsnäslaiset, joilla käy ulkomaisia vieraita tuovat heitä mielellään museollemme.

Vieraita Lärknäsistä
Eräänä aurinkoisena loppukesän iltapäivänä kokoontui joukko Lärknäsin vanhainkodin henkilökuntaa ja asukkaita piknikille museon pihalle nauttimaan vanhanajan miljööstä sekä virkistymään kahvilla ja kakuilla, olipa heille mukana jäätelötikutkin helleherkuiksi. Kahvittelun jälkeen siirrettiin myös pyörätuolilaiset sisälle tutustumaan museon vanhanaikaiseen sisustukseen, jollainen oli varmasti monelle omasta elämästä tuttu. Kysymysten ja kommenttien perusteella voi päätellä, että moni koki käynnin nostalgisena matkana lapsuuteen tai nuoruuteen.

Käsityöpäivä (Hantverksdagen) ja Korsnäs-viikko (Korsnäsveckan)
Yhdistyksen kesäsuunnitelmat käynnistyivät jälleen lasten Käsityöpäivällä - Pienin käsin (Hantverksdagen - Det händer med små händer). Rautakauden uuni pitää pintansa lasten mielenkiintoisimpana ohjelmana. Jälleen leivottiin ja paistettiin omin käsin, ja suussa sulavan nautinnon takasi vastakirnuttu voi leivän päällä. Ohjelmassa oli myös perunanistutusta ruukkuihin, jotka sai viedä kotiin; näkemättä jäi, minkälainen sato mahtoi syksyllä maasta nousta. Huvituksista pitivät huolen ”Stadsmusikanter från Bremen” sekä ”Den Klingande Grodan”. Korsnäs-viikon ohjelmaan yhdistys osallistui pihakonsertilla, jonka esiintyjät olivat ennestään tutut Sofie Jungarå & Viktor Veijola.

Seutututkimusta
Innokkaat seututukijat Gretel ja Martin Dahlberg luovuttivat kotiseutuyhdistykselle Korsnäsin villapaidan ym. tekstiilien tutkimuksensa tulokset ja myös morsiuspukuja koskevan tutkimuksensa aineiston mm. kirjasen ”Brud i skrud”.

Onnittelut Pappilamuseolle
Pappilamuseon 30-vuotista taivalta onnittelimme lahjoittamalla kolme perinneruusun tainta. Sade esti pihalle suunnittelemamme maalaisohjelman, mutta museomme oli avoinna kiinnostuneiden tulla ja tutustua.

Maalaispäivä (Lantdagen)
Maalaispäivä oli jälleen yleisömenestys. Kotiseutuyhdistys sai aihetta erityiseen iloon, kun kantavat voimamme Joel ja Verna Lenlund valittiin Vuoden Kulttuurinedistäjiksi.
Me tarjosimme yleisölle jälleen suosion saavuttanutta oman leivän leipomista ja paistamista rautakauden uunilla. Tarjolla oli myös rukiin puintia varstalla ja pellavan käsittelyä omilla välineillään. Paja seppineen oli myös auki, samoin museotilat oppaineen, kuten tapana on.

Neulojaryhmä sai esitellä parikin kertaa ”kolminneulontaa”. Eräs rouva väitti tulleensa Ahvenanmaalta asti varta vasten nähdäkseen, miten se toimii. Joukkoa tukholmalaisnaisia onnisti vielä viimetipassa saada neulojat kokoon ihan heitä varten, ja halusipa joku itsekin kokeilla, kuinka onnistuisi pysymään tahdissa mukana.

Tarinailta (Berättarkvällen)
Tarinaillan kertoja Iris Sjöberg kertoi mm. juttuja Rönnskärin saaristosta, ja musikantit Henry Nyståhl, viulu sekä Sven-Erik Bernas, haitari pitivät huolen entisajan tahdikkaasta tunnelmasta.

Siinä olikin kesän ohjelma. Sen jälkeen seuraa toimintatauko pikkujouluun saakka, jolloin tarjoamme jälleen jo tavaksi tulleen ohjelmapaletin.

Korsnäsbygden 3
Juuri nyt yhdistyksen toiminnan kannalta ajankohtaista on kirjan Korsnäsbygden 3 suunnittelu. Työryhmä toivoo kuntalaisilta tietoja menneistä ajoista. Jos haluaa, voi kirjoittaa itse tai kertoa meille suullisesti tapahtumia ja asioita. Aiomme myös kartoittaa vanhaa asutusta Kronbackenilla, Edsvikissa, Bjurbäckissa sekä Taklaxissa mäkineen ja taloryppäineen, ja siihen tarvitsemme avuksi innokkaita amatööritutkijoita. Voit ottaa yhteyden kotiseutuyhdistyksen hallituksen jäseniin, mm. allekirjoittaneeseen.

Inga-Britt Mannfolk, sihteeri

(vapaa suomennos/alk)