Korsnäsin villapaitoja eri ajoilta on hyvä valikoima näytteillä talonpoikaistalossa.

Näin oli tapana kutoa Korsnäsin villapaidan miehustaa ennen pyöröpuikkoja; kolme taitavaa kutojaa ja kolmet puikot sekä se kuuluisa "gemenskap" hyvä yhteishenki.

Gretel Dahlberg on tutkinut Korsnäsin villapaidan historiaa. Kirjassa on myös kuviomalleja  ja ohjeita kuinka paidan voi itse kutoa.  (15 €)

Korsnäsin villapaita -  Korsnäströjan

"Korsnäströjan" on aivan erityinen villapaita. Se on kaunis, lämmin, kestävä ja monikäyttöinen, mutta ainutlaatuinen se on erityisesti siksi, että siinä on sekä neulottuja että virkattuja upeanvärisiä kuvioboordeja; muissa tunnetuissa paidoissa ei vastaavia ole tavattu.

Parikymmentä vuotta sitten Korsnäströjan nousi uuteen suosioon, tosin nyt erityisesti naisten käyttöön useimmiten juhlavaksi villatakiksi muunnettuna. Presidentti Tarja Halonenkin sai täällä vuonna 2004 vieraillessaan Korsnäsin kunnalta lahjaksi arvokkaan Korsnäsin villatakin.

Alunperin Korsnäströja oli tällä seudulla käytössä 1800-luvun loppupuoliskolta 1900-luvun alkupuolelle. Paitaa pitivät tuolloin miehet ”parempana” vaatteena juhlissa, jopa joulukirkossa. Monelle nuorelle miehelle paidan valmisti morsian. Myös varakkaat talot teettivät rippikouluikään tulleille pojilleen paitoja. Kylätansseissa saattoivat pojat ylpeillä ja kilpailla siitä, kenen helmassa oli eniten tanssivia tyttöjä (jungfrudans-boordi).

Paitoja valmistettiin erityisesti maataloissa, jotka saattoivat kutsua tekijät taloon. Usein taitava mestari ohjasi tekijöitä, jolloin kolme naista neuloi samanaikaisesti yhdessä polvet vastakkain paidan neulososaa, joku saatoi tehdä erikseen hihat, ja kuvioboordit virkkasi mestari. Vanhin jäljitetty paita on vuodelta 1864, sen tekijä oli Anna-Greta Altin, joka oppi taidon opettajaäidiltään.

Linkkejä

Kotiseutuyhdistyksen video: Korsnäströjan (ruotsiksi)

Elävä perintö: Korsnäsinpaidan valmistaminen

Strömsö: Korsnäströjan lever än (ruotsiksi)

Puoli seitsemän:

Kirjallisuutta

"Korsnäströjor förr och nu". Gretel Dahlberg. Korsnäsin kotiseutuyhdistys ry. 1987.

"Lankapaitoja ja muita asusteita". Marketta Luutonen, Anna-Maija Bäckman, Gunnar Bäckman. Maahenki. 2016.

"Färg och flärd med virkat. Koreaa virkkaamalla. Decorative Crocheting". Marketta Luutonen, Anna-Maija Bäckman, Gunnar Bäckman. Österbottens hantverk ry. 2003.