”Trehandstickning" - så stickade man Korsnäströjor före rundstickorna kom.

Tröjrummet i hembygdsmuseet.

Gretel Dahlbergs bok om Korsnäströjan. (15 €)

Korsnäströjan

Korsnäströjan är en speciell tröja som tillverkades och nyttjades i Korsnäs under senare delen av 1800-talet och i början av 1900-talet, har under de senaste 15 åren upplevt en verklig renässans. Det är en unik tröja, framför allt för att det i den förekommer både virkade och stickade bårder i granna färger. Detta förekommer inte i någon annan känd tröja. Ursprungligen användes tröjan mest av män som fest- och fintröja. Tröjan tillverkades i gårdarna under ledning av kunniga mästare, som var kvinnor. De stickande delarna av tröjan stickades ofta av tre kvinnor samtidigt.

Museet har i sina samlingar sex Korsnäströjor av äldre och yngre datum. Den äldsta är från 1864. Gretel Dahlberg, som forskat i Korsnäströjans historia, har i boken "Korsnäströjor förr och nu", utgiven av hembygdsföreningen, tecknat en fängslande bild av mönstrens och stickerskornas historia samt gett råd och anvisningar för hur man själv kan tillverka tröjan. Boken är rikt illustrerad.

Litteratur

"Korsnäströjor förr och nu". Gretel Dahlberg. Korsnäs hembygdsförening rf. 1987.

"Tröjor och andra plagg". Marketta Luutonen, Anna-Maija Bäckman, Gunnar Bäckman. Scriptum. 2018. Originaltitel: "Lankapaitoja ja muita asusteita" (Maahenki 2016).

"Färg och flärd med virkat. Koreaa virkkaamalla. Decorative Crocheting". Marketta Luutonen, Anna-Maija Bäckman, Gunnar Bäckman. Österbottens hantverk rf. 2003.